- El mercat de monopoli
Exemple: instal·lacions d’aigua, d’energia...
- Grau de concentració: grau de concentració alt perquè només hi ha un únic oferent.
- Influència sobre el preu: total capacitat d’influir sobre el preu del mercat, l’empresa decideix el preu.
- Grau d’homogeneïtat del producte: en aquest tipus de mercat no és important, és un únic producte, per tant és homogeni.
- Intensitat de la competència: no hi ha cap mena de competència.
- Grau de transparència: no hi ha transparència, els oferents i els demandants no coneixen la informació del mercat.
- Llibertat d’entrada i sortida del mercat: hi ha moltes barreres per entrar o sortir a formar part del mercat.
Barreres:
- Avantatge en costos.
- Drets legals com ara les patents o les concessions administratives. Una patent es un dret legal pel qual pots aconseguir que ningú pugui copiar el teu producte. I una concessió administrativa és un dret legal en que l’Estat deixa infraestructures a altres empreses per un determinat temps.
- Naturalesa del servei (monopoli natural).
- Accés en exclusiva a un recurs.
Funcionament:
1. L’empresa decideix el preu i la quantitat.
2. Decideix allò que li aporta el màxim benefici.
3. L’empresa tendeix a posar els preus alts, per tant, la quantitat baixa.
4. El consumidor i altres empreses que volen entrar al mercat seran perjudicats.
5.Finalment l’Estat intenta regular els monopolis a partir de la Comissió Nacional de la Competència.