- El mercat de competència perfecta
Exemple: productes agrícoles
- Grau de concentració: grau de concentració baix perquè hi ha molts oferents petits i molts demandants.
- Influència sobre el preu: poca capacitat d’influir sobre el preu del mercat.
- Grau d’homogeneïtat del producte: no hi ha diferenciació entre els productes, són productes homogenis (és difícil la diferenciació).
- Intensitat de la competència: la competència és molt forta, ja que hi ha molts oferents que utilitzen estratègies poc agressives.
- Grau de transparència: la transparència és total, ja que els oferents i els demandants coneixen tota la informació del mercat.
- Llibertat d’entrada i sortida del mercat: no hi ha cap barrera d’entrada ni de sortida.
Funcionament:
1. Els oferents són preu acceptants, és a dir, el productor no pot decidir el preu sinó que ha d’acceptar el que fixa el mercat. Ell només decideix la quantitat que produirà.
2. A llarg termini no s’obtenen grans beneficis degut al cicle infernal dels productes agrícoles (creixement, saturació, estancament, estabilització).
3. Per intentar trencar aquest cicle infernal intenten diferenciar-se a partir de la denominació d’origen, la marca; agrupar-se…