- El mercat d'oligopoli
Exemple: telefonia, companyies aèries, assegurances...
- Grau de concentració: hi ha concentració en el mercat perquè hi ha poques empreses oferents.
- Influència sobre el preu: tenen poder d’influir sobre el preu del mercat.
- Grau d’homogeneïtat del producte: el producte és homogeni, pràcticament substitutius.
- Intensitat de la competència: molta intensitat de competència.
- Grau de transparència: no hi ha transparència d’informació.
- Llibertat d’entrada i sortida del mercat: hi ha barreres d’entrada i sortida degut a fortes inversions de capital.
Funcionament:
Hi ha molta incertesa i molta interdependència entre les empreses, i a partir d’aquí decideixen actuar amb col·lusió o sense col·lusió.
1. Funcionament sense col·lusió (competint, sense acords entre empreses)
- Anticipació: sempre intentant aplicar estratègies comercials millors que la competència per avançar-se.
- Guerra de preus: tendència a disminuir el preu per millorar l’oferta de la competència.
- Lideratge de preus: les empreses imiten les estratègies de l’empresa líder.
2. Funcionament amb col·lusió (pactant acords entre empreses per aconseguir un monopoli amagat, cosa que la llei ho prohibeix).
- Aquest acords podien ser amb el preu, la quantitat de producció o d’oferta o la zona geogràfica, és a dir, repartir-se el mercat).
- Quan es funciona amb col·lusió té lloc un càrtel, empreses que arriben a un acord per disminuir o eliminar la competència del mercat conservant la seva independència.